Опубликовано

Кривий танець. Меандрові узори

кривий танець 3

«Ми  кривого  танцю  йдемо

і  кінця  му  не  знайдемо:

то  вгору,  то  в  долину,

то  в  рожу,  то  в  калину».

Народившись  у  точці  творення,  промінь  життя,  як  золотий  кучерявий  волосок,  починає  витися  в  потоках  божественних  енергій,  творячи  різні  форми  матеріального  буття,  звиваючись  і  розвиваючись,  але  ніколи  не  перериваючись,  бо  ціль  його  веселого  «кривого  танцю»  —  повернення  до  точки  народження,  до  Першоджерела.

Ця  сяюча  нить  життя,  магічний  «клубок  долі»,  який  зустрічаємо  в  українських  казках,  незбагненний  лабіринт,  котрий,  замикаючись  у  сфері,  творить  безліч  доріг  і  безліч  комбінацій,  —  і  є  символічний  образ  вічного  Буття.

Образ  лабіринту,  гармонійного  танка  ліній  як  символу  Буття  зустрічаємо  у  всій  символіці  людства.  На  території  України  знайдено  найдавнішу  в  світі  пам’ятку,  вік  якої,  за  свідченням  науковців,  —  мінімум  двадцять  тисяч  років.  Це  —  знаменитий  мізинський  меандр,  виписаний  на  кістці  мамонта.

Меандрами  називають  звивини  річки  або  ж  геометричні  узори  зі  зламаними  чи  вигнутими  лініями.  Лінії  узору  бувають  плавними  і  творять  образи  сферичних  площин,  або  різко  заламаними,  і  їхні  контури  формують  многокутні  площини.

кривий танець загогулини завітки українська вишивка схеми значення

Традиційно  в  українській  символіці  м’які  вигини  символізують  воду,  впорядкований  спокійний  плин  життя.  Адже  в  живій  природі  вода  сама  формує  своє  русло  за  не  видимими  для  людського  ока  законами  переплетення  і  взаємоперетікання  енергій.  Турбулентність  і  ламінарність  плину  енергій,  висловлюючись  науковою  термінологією,  відображена  і  в  формах  орнаментального  письма.

Ці  лінійні  орнаменти  найчастіше  зустрічаємо  в  розписі  керамічних  виробів,  бо  саме  вони  призначалися  для  зберігання  рідин  або  зерна,  і  їхнє  «кодування»  космічною  символікою  підсилювало  енергію  вмісту  посудин.

Меандрові  узори  зустрічаємо  на  писанках,  де  вони  уособлюють  танець  життя, —  той  «кривий  танок»,  яким  дівчата  «заряджали»  землю  і  весь  довколишній  простір  на  врожай,  на  родючість  і  здоров’я.

«Завиточки»,  «баранячі  ріжки»  зустрічаємо  і  у  вишиваних  узорах  —  вони  вінчають  краї  площинних  геометричних  узорів,  «полів»,  вказуючи  на  розвій  і  розгортання  енергій  у  просторі.

Ці  звивисті  узори,  лабіринти  підсвідомості  —  це  своєрідні  символи  тернистого  шляху  до  таїнств  Духу,  символи  Дороги,  що  водночас  служать  дверима  і  перешкодою,  відкривають  і  зачиняють  шлях  до  пізнання.

Меандрові  завиточки  на  вишиваних  сорочках,  —  найчастіше  саме  на  чоловічих,  — символізують  напрями  виходу  і  вивільнення  життєвих  енергій,  паростки  сили.

кривий танець загогулини завітки українська вишивка схеми значення

Орнаменти,  що  творять  безконечний  танок  однієї  безперервної  лінії,  зустрічаємо  у  ткацтві:  ними  прикрашалися  рушники,  рядна,  тканини  для  виготовлення  одягу.

Що  це  було  високе  мистецтво  —  не  варто  й  говорити,  але  не  лише  мистецтво  виконання,  а  й  духовного  «зчитування»  небесних  вихорів,  кодування  присутності  людського  поля  у  безмірних  полях  вселенського  буття.  І  це  мистецтво  понині  вражає  своєю  довершеною  магічною  мудрістю  і  красою.

Можна  допустити,  що  колись  ці  ткані  узори  служили  для  молитви,  для  концентрації  духовної  сили.  І  зараз  у  духовних  практиках  деяких  релігій  лабіринтові,  меандрові  узори  використовуються  так  само,  як  вервиця,  —  як  мнемонічний  інструмент  духовного  росту  (мнемоніка  —  сукупність  правил  і  прийомів,  які  полегшують  запам’ятовування  великої  кількості  фактів,  відомостей  за  допомогою  штучних  асоціацій  чи  певних  символів).

Сама  схема  структури  лабіринтового  орнаменту  у  своїй  основі  співпадає  зі  структурою  ДНК.  У  кожній  найменшій  клітинці  людського  організму  щомиті  відбувається  феєричний  «кривий  танець»  —  танець  життя.

«Повертаючи»  завитки  енергій  на  вишиваних  орнаментах  то  вліво,  то  вправо,  то  вгору,  то  вниз,  —  вишивальниця  своєрідно  кодувала  рух  сил,  через  які  людське  тіло  буде  гармонізуватися  у  просторі  відкритих  енергій.  І  в  цьому  мистецтві  кодування  не  могло  бути  дрібниць:  так  важливо  було  слухати  ритм  власного  серця,  довіритися  відчуттям  і  внутрішній  гармонії,  котра  допоможе  вільно  «рухатися» лабіринтами  долі.

З  ростом  самосвідомості  приходить  усвідомлення  того,  що  ми  можемо  за власною  волею  змінювати  свої  енергетичні  динаміки.  Ми  розширюємо  свій  кут  бачення  і  вміщуємо  в  поле  зору  ще  більшу  частину  Всесвіту,  сприймаючи  його  як  велетенський  калейдоскоп:  найменше  зміщення  кута  зору  чи  напряму  енергії  може  повністю  змінити  фігурацію  енергетичного  орнаменту.

Саме  наші  наміри,  воління,  бажання  —  це  та  могутня  сила,  яка  здатна  змінювати,  вибирати,  формувати,  модифікувати  і  організовувати  первинні  основи  буття,  або,  як  їх  називають,  патерни.  Коли  здійснюється  будь-яка  із  цих  дій,  інформаційні  поля,  що  формують  матеріальний  світ,  змінюються.  Вийшовши  на  рівень  сотворення   реальності,  людина  починає  глибше  розуміти  явища,  котрі  її  оточують.  Це  знали  наші  предки,  і  це  готові  «згадати»  ми,  бо  сьогоднішній  час  у  своїй  домінуючій  вартості  проявляє  польовий,  а  не  груборечовинний  світ.

Ми  завжди  можемо  повернути  свій  «танок  життя»  з  «долини»  «вгору»  —  з  «калини»  у  «рожу»:  змінити  негативні  емоції  на  позитивні,  і  візуалізація  цієї  динаміки  радості,  оптимізму  —  на  так  званих  «безконечниках»,  які  завжди  були  присутні  в  обрядовій  культурі  наших  предків.

Як  співається  у  гаївковій  грі,  що  творить  «безконечник»:

Звію,  звію,  звію  вінець,

Розвію,  розвію,  розвію  вінець!

Все  в  цьому  світі  залежить  від  волі  людини!

кривий танець загогулини завітки українська вишивка схеми значення

 

За мотивами книги

Чумарної М. І.

«Код  української  вишивки.»

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>